Tuesday, July 30, 2013

Pengalaman mengandung

Alhamdulillah. Selama aku pregnant aku tak mengalami apa apa masalah. Cuma masa first 4 month, evening sickness aku teruk la jugak. Lepas tu ok cuma masalah dengan setiap hari nak makan apa. Sebab aku tak boleh masak. Bau nasi panas tak tahan. Bau tumis tumis pon tak tahan.

Memang makan kat luar je. Tapi penatla fikir hari ni nak makan apa. Lepas balik sekolah tu soalan pertama husband. So aku kena fikir sebelum loceng sekolah bunyi. Tapi Alhamdulillah semua yang aku nak, kerenah dan ngada ngada aku husband turuti dengan sabar dan sabarjelah. Hehe.

Mana tak nya. Kalau minggu tu nak spaghetti, the whole week la spaghetti. Kalau minggu tu selera secret recipe, sr la. Antara menu yang menjadi pilihan masa pregnant ialah subway (semua promotion of the day), chicken chop, wendy's, burgers. Kebnyakannya western masa awal awal. Masuk 6 bulan dan boleh makan nasi. Tu pun nasi yang berperisa dan dibeli. Hoho. Nasi ayam tesco dengan nasi goreng ayam.

Masalah biasa orang mengandung macam hb aku cukup makan je 11.0. Tak naik tak turun. Masa dh nak bersalin hari tu tiba tiba kat sekolah macam nak pitam. Dah tak tahan aku pun pergi makan. Masa ni dah 9 bulan la menunggu hari. Favourite masa ni boleh pulak entah dari mana selera sangat pajeri nenas. So setiap kali pergi kantin mesti makab pajeri nenas. Tapi pening tak baik juga. Aku mintak balik awal then pergi klinik. Doc cakap aku kurang gula. Tak sangka pulak kurang gula. Aku memang x berapa minat manis. Tak sangka la pulak sampai kurang gula sampai nak pengsan. :)

Selama 40 minggu 3 hari aku pregnant memang sangat mengujakan. Kecuali berperang dengan heartburn dan kencing 4 kali waktu malam. Tu je yang kurang best. Yang lain semua best. Tak payah sapu sampah kat rumah, tak payah basuh pinggan, mop sebab semua husbnd buat. Cakap je apa yang teringin insya allah semua dapat kalau tak hari ni, esoknya. Dari kuih sampan sampai ke koktel buah, dari cucur udang ke goreng pisang mak buat sendiri sampai ke breakfast meal coffee bean. Yang paling aku bersyukur sekali, aku tak de teringin yang pelik pelik. Alhamdulillah sebab semua yg aku teringin masih boleh dibuat dan didapati di malaysia. Macam masak lemak pisang. Hehe.

Teringat masa baby ada dalam perut. Rindu jugak nak rasa gerak gerak baby. Ada masa bila perut dah besar dia malas gerak. Paksa pun tak nak gerak. Aku minum ais secawan. Ha, terus bergerak sakan.

The worst part aku ni agak malas nak baca pasal pasal ngandung ni. Cuma aku rasa cukup kawan kawan sekolah yang sangat berpengalaman selalu cerita masa kat kantin. Almaklumlah anak dorang bukan sorang dua, ada yg tiga, empat, enam, tujuh pun ada. Tak paham tanye mak. Tak pun mak mertua. Masing masing lima. Aku ada download la apps pregnancy kat hp. Tu pun atas desakan bestfriends. Huhu.

Paling best, shopping barang baby la. Rasanya almost everyday beli baju baby. Kalau jumpa yang best pada aku ngan husband tak kira kat mana grab je. Start beli barang baby masa 5 bulan. Benda pertama aku beli ialah breastpump electric avent. Dapat murah order dengan kakak kawan yang duduk kat UK. Lepas tu senyap kejap. 6 bulan baru start balik sikit2. Kejar jugak mom and baby expo. Yg bulan 5 pergi dengan bestfriend, ain. Dia pun pregnant jugak, 2nd baby. Dia banyak ajar apa ni apa tu. Second yang bulan 7 pergi ngan husband. Warehouse pureen pun pergi dengan husband sebab ain dah sarat. Hihi. Gigih. Kejar jugak sale baby department kat sogo. Yang ni selalu pergi siap seret angah. Ha, angah pun pregnant. Best gila pregnant sama ngan adik dan bestfriend. Orang kata kalau banyak berjalan kan senang beranak. Hihi. Alasan nak shopping sebenarnya. Macam stroller la car seat la semua dah setel masa hujung 7 bulan lagi. Husband excited. Aku pon ;)

Tapi alhamdulillah semua dah selamat. Pengalaman 40 minggu 3 hari yang sangat bermakna dalam hidup aku....

:)

No comments: